Biznes

Stowarzyszenie "Kolej Beskidzka" rusza z akcją "Pociągiem w górę rowerem w dół", która ma zachęcić turystów do aktywnego wypoczynku połączonego z poznawaniem ciekawych okolic na trasie Żywiec - Sucha Beskidzka. Organizatorzy akcji proszą o zachowanie biletów na przewóz rowerów.

Poniżej przedstawiamy trasy rowerowe i ciekawe miejsca jakie można zwiedzić wysiadając z pociągu na trasie Żywiec - Sucha Beskidzka.

Trasy Główne:

Hucisko-Pewel Wielka-Jeleśnia-Kiełbasów-Czachówka-Pewel Mała – Od Stacji Hucisko trzeba się kierować drogą utwardzoną w dół w kierunku Jeleśni i Żywca. Po minięciu przejazdów kolejowych należy trzymać się prawej strony. Dalej zjeżdżamy w dół utwardzoną drogą leśną aż do Pewli Wielkiej. W Jeleśni po minięciu zakładu produkcyjnego Delphi skręcamy w prawo i kierujemy się boczną uliczką w stronę lasu Kiełbasów a następnie przecinamy drogę główną w kierunku ośrodka wypoczynkowego Czachówka i wzdłuż linii kolejowej do Pewli Małej.

Hucisko-Krale-Lachowice

Hucisko-(Krale)-Koszarawa-Przyborów-Jeleśnia/Korbielów/Sopotnia Wielka/Sopotnia Mała

Hucisko-Koszarawa-Koszarawa Bystra-Przełęcz Klekociny-Zawoja-Maków Podhalański

Hucisko-Koszarawa-Przełęcz Cicha-Stryszawa-Sucha Beskidzka

Hucisko-Olszówka-ŚlemieńHucisko-Pewelka-Kurów-Las/KocońHucisko-Pewelka-Kurów-Lachowice

Inne Trasy

Żywiec

Pętla wokół jeziora Żywieckiego ok. 33km

Gmina Świnna

Trasa Nr 1

Przyrodnicza trasa rowerowa „Pewel Mała–Węgierska Górka”

długość ścieżki – ok. 33 kmróżnica wzniesień – ok. 500 mtrudności – miejscami trasa trudna i wymagająca dla rowerzysty (Uwaga: odcinek

z Polany Płone do Żabnicy prowadzi drogą używaną przez mieszkańców osiedla Płone – należy w tym miejscu zachować szczególną ostrożność).

lokalizacja

Trasa ma swój początek na przystanku kolejowym Pewel Mała skąd prowadzi drogami publicznymi do Świnnej i dalej do przysiółka Komarnik następnie wspina się na grzbiet prowadzący w kierunku wzniesień Kiczory i Jastrzębicy. Po drodze mija sanktuarium pod wezwaniem Matki Boskiej Wspomożenia Wiernych z pięknym widokiem na otoczenie doliny Przyłękówki. Dalej za znakami żółtego szlaku podąża w kierunku Jastrzębicy, a następnie mija Przełęcz U Poloka z widokami na Beskid Śląski i dolinę Soły od strony zachodniej oraz na potężny masyw Romanki, Pilska i w głębi Babiej Góry na wschodzie. Stąd rozpoczynamy podjazd na Waligórkę i dalej w kierunku schroniska Słowianka. Następnie pomiędzy zabudowaniami przysiółka Na Płonem trasa ścieżki sprowadza do wsi Żabnica i dalej do Węgierskiej Górki, gdzie na dworcu kolejowym kończymy wędrówkę.

Gmina Jeleśnia

Trasa Nr 1
Rozpoczyna się na parkingu przy posterunku Policji na ul. Jana Kazimierza, dalej biegnie ul. Starowiejską, przekracza most na Koszarawie „U Piergiesów” i kieruje się na Rówienki, dalej drogą do Pewli Wielkiej gdzie wstępuje na drogę krajową, którą dojeżdżamy do ul. Starowiejskiej i powracamy do miejsca startu.
Długość trasy: 7,2 km

Trasa Nr 2
Początek trasy ma miejsce na parkingu obok mostu pod Janikową Grapą. Prowadzi stromą drogą biegnącą zboczem Janikowej Grapy, dalej przez przysiółek Madeje, po czym wkracza na drogę wojewódzką gdzie następuje skręt w kierunku Jeleśni. Dalej ul. Szkolną do drogi krajowej i powracamy do miejsca startu.
Długość trasy: 10,2 km
Trasa bardzo trudna

Trasa Nr 3
Początek w miejscu trasy nr 1, parking przy posterunku Policji na ul. Jana Kazimierza. Po przejechaniu 200 m w dół, w kierunku Żywca skręcamy w lewo i dalej żółtym szlakiem turystycznym przekraczamy kładkę na potoku Sopotnia. Dalej trasa biegnie na szczyt wzniesienia Żor (Żar), następnie droga leśną usytuowaną na granicy z gminą Świnna zjeżdżamy nieco w dół aby następnie podjechać na wzniesienie Kiczory i Gronia. Dojeżdżamy do drogi Juszyna-Sopotnia Mała, którą kierujemy się do Sopotni. Następnie docieramy do drogi krajowej wijącej się wzdłuż sopotniańskiego potoku, dojeżdżamy nią do skrzyżowania z drogą główną, skręcamy na lewo i tak zamykając pętlę powracamy do miejsca startu.
Długość trasy: 16 km

Trasa Nr 4
Rozpoczyna się w Sopotni Wielkiej Wodospadzie, kieruje się w dół i po przejechaniu 500 m odbija na prawo, przy budynku kółka rolniczego i wiedzie droga rolniczą biegnącą stokami góry Krzyżowa, po czym dojeżdżamy do wsi Krzyżowa. W okolicy baru „Pod Miodowcem” wjeżdżamy na drogę krajową skręcając na lewo i kierujemy się w stronę Jeleśni. Dojeżdżamy do rynku, tu trasa przed Starą Karczmą skręca na lewo i drogą przez tzw. Gaikę (na pierwszym skrzyżowaniu skręcamy w lewo) powracamy do Sopotni Wielkiej.
Długość trasy: 13,6 km

Trasa Nr 5
Rozpoczyna się w Jeleśni na rynku i biegnie drogą do Sopotni Wielkiej Kordonu (biegnie tak samo jak ostatni fragment trasy nr 4) gdzie trasa zawraca. Powrót ta samą drogą do Sopotni Wielkiej Wodospadu gdzie trasa skręca w lewo na przysiółek Średniówka i dalej biegnie drogą do Sopotni Małej. Na wysokości ośrodka zdrowia skręcamy w prawo na drogę główną, która przez Gaikę zaprowadzi nas do rynku w Jeleśni.
Długość trasy: 24 km

Trasa Nr 6
Oznakowanie trasy rozpoczyna się przed budynkiem ośrodka zdrowia w Krzyżowej po czym odbija ona na drogę na Krzyżówki. Dochodzi do żółtego szlaku turystycznego, wydostaje się na szczyt Watówki, Jabłonowskiej i Baranówki. Następnie droga leśną biegnącą przez obniżenie Jaworzyny kierujemy się z powrotem do Krzyżowej. Ostatni odcinek trasy biegnie drogą wojewódzką, którą dojeżdżamy do miejsca startu.
Długość trasy: 10,2 km

Trasa Nr 7
Początek trasy na parkingu przed ośrodkiem zdrowia w Krzyżowej (podobnie jak w przypadku trasy nr 6). Dojeżdżamy do żółtego szlaku turystycznego a następnie na skrzyżowaniu dróg polnych skręcamy w lewo, zjeżdżamy w dół, wzdłuż potoku Jabłonowskiego, w kierunku Przyborowa. Po dotarciu do Przyborowa skręcamy w lewo i drogą krajową przez Jeleśnię powracamy do Krzyżowej.
Długość trasy: 15,7 km

Trasa Nr 8
Od parkingu przed ośrodkiem zdrowia w Krzyżowej kierujemy się w kierunku Krzyżówek, do drogi, którą prowadzi żółty szlak turystyczny. Dalej dojeżdżamy do Watówek, których stokami docieramy do granicy państwa. Następnie szlakiem czerwonym osiągamy Beskid Krzyżowski (Szelust), za którym skręcamy w prawo na żółty szlak turystyczny i zjeżdżamy do Korbielowa Górnego. Stąd prosto w dół jedziemy w kierunku Korbielowa.
Długość trasy: 11,6 km

Trasa Nr 9 A
Od parkingu przy wyciągu narciarskim „Kuligówka” w Korbielowie przejeżdżamy około 300 m w kierunku przejścia granicznego i za pensjonatem „Darz Bór” skręcamy w lewo i po przekroczeniu potoku Glinnego wydostajemy się na Polanę Gawlasie. Dalej dojeżdżamy do przejścia granicznego i drogą krajową zataczając niewielką pętlę powracamy do miejsca rozpoczęcia trasy.
Długość trasy: 5 km

Trasa Nr 9 B
Podobnie jak w przypadku poprzednim zaczyna się przy parkingu koło wyciągu „Kuligówka”. Zjeżdżamy drogą krajową w kierunku centrum Korbielowa. Na wysokości baru „Pod Pilskiem” skręcamy w prawo w drogę do Korbielowa Górnego. Po wyminięciu cmentarza podjeżdżamy pod Weskę, nastepnie skręcamy w prawo i drogą gruntową kierujemy się do Korbielowa – Kamiennej. Kolejny odcinek trasy biegnie wzdłuż potoku i drogą tą wydostajemy się na drogę krajową, którą powracamy do parkingu.
Długość trasy: 5 km

Trasa Nr 10
Początek trasy znajduje się na parkingu przy wyciągach narciarskich GAT w Korbielowie. Początkowy odcinek trasy biegnie nartostradą obok wyciągu aż do Szczawin. Dalej, za Szczawinami skręcamy w prawo, wjeżdżamy na połogi płaj, którym jedziemy w kierunku Buczynki. Mijamy Polanę Buczynkę i dalej stokami Czarnego Gronia dojeżdżamy do Soliska. W tym miejscu skręcamy w prawo i nartostradą przez polanę Byk zjeżdżamy do drogi asfaltowej wiodącej w kierunku parkingu przy wyciągach GAT.
Długość trasy: 6,1 km
Trasa trudna

Trasa Nr 11
Trasę wytyczono w oparciu o szlaki turystyczne. I tak początek pętli znajduje się przy Zajeździe „Smrek” w Korbielowie. Jedziemy za niebieskimi znakami turystycznymi, które wyprowadzą nas na Przełęcz Przysłopy. Tu spotykamy znaki czarne, z którymi przez Uszczawne, Malorkę, Buczynkę, Halę Górową i Skałkę docieramy do Hali Miziowej. Powrót z Hali Miziowej odbywa się nartostradą nr 5 (uwaga – bardzo stromy zjazd) przez Szczawiny do Korbielowa Kamiennej.
Długość trasy: 11,6 km
Trasa trudna

Trasa Nr 12
Od Domu Strażaka w Sopotni Małej jedziemy drogą krajową do skrzyżowania i dalej drogą główną w kierunku Sopotni Wielkiej. Całość trasy poprowadzono działami Sopotni Małej bez wyraźnych punktów orientacyjnych. Z tych też powodów należy zwracać uwagę na oznakowanie trasy tabliczkami informacyjnymi.
Długość trasy: 6,2 km

Trasy rowerowo-spacerowe w Korbielowie

W Korbielowie istnieje kilka tras rowerowo – spacerowych. Składają się z kilku pętli, każda oznaczona kolorem:żółtym, czerwonym,zielonym,niebieskim. Trasy położone są w dolinie, również biegną przez niższe góry (np. Weska, Furmaniec) i wzniesienia. Wszystkie częściowo biegną przez ulice w Korbielowie (ul. Beskidzka, Krzesakowa, Widokowa, Graniczna, Pod Weską), więc każdą z nich można rozpocząć z każdego miejsca noclegowego, bądź publicznego parkingu (parking koło zajazdu Smrek, parking przy wyciągach na Pilsko). W większości biegną przez tereny zielone, lasy, łąki, pola. Dzięki dobrej nawierzchni ścieżek można wygodnie pokonywać duże odległości, oglądać piękne krajobrazy z Pilskiem i Babią Górą w tle, a także obserwować przyrodę.Trasy są bardzo dobrze oznakowane tabliczkami, jeśli rozpoczniemy trasę przy którejś z tabliczek (np. od parkingu koło zajazdu Smrek), to na pewno uda się nam pokonać całą pętlę.

Gmina Stryszawa

Trasa 1 czerwona

Stryszawa PKP – Przełęcz Przysłop – Kiczora – Jałowiec – Siwcówka – Stryszawa PKP (40 km)

Trasa 2 czerwona

Stryszawa PKP – Przełęcz Przysłop – Pluchowa Góra – Steczki – Czerna – Stryszawa PKP (20 km)

Trasa 3 czerwona

Stryszawa PKP – Cepielówka – Solniska – Schronisko Adamy – Lachowice Kubieńce – Stryszawa PKP (25 km)

Trasa 4 czerwona

Stryszawa PKP – Lachowice Centrum – Mączne – Kuków Zdziebel – Targoszów – Rola – Leskowiec i Groń Jana Pawła II – Targoszów – Kuków Zdziebel – Stryszawa Stachówka – Stryszawa PKP (50 km)

Trasa 5 czerwona

Stryszawa PKP – Stachówka – Kuków Rzyczki – Krzeszów Centrum – Żurawnica – Fludrówka – Palichlebówka – Leskowiec i Groń Jana Pawła II – Targoszów – Kuków Zdziebel – Stryszawa Stachówka – Stryszawa PKP (50 km)

Trasa 6 żółta

Lachowice – Kurów – Hucisko – Lachowice

27-kilometrowa pętla rowerowa, prowadząca przez malownicze wzgórza i beskidzkie miejscowości na pograniczu województw śląskiego i małopolskiego. Trasa pokonuje po drodze spore różnice wysokości, oferując w zamian za poświęcony jej wysiłek wiele szybkich zjazdów i niepowtarzalne widoki.

Trasa 7 niebieska

Stryszawa – Cicha – Lachowice – Stryszawa

27-kilometrowa pętla rowerowa pozwala zwiedzić górskie ścieżki w okolicach wsi Stryszawa, Lachowice i Cicha. Część traktu wiedzie wzdłuż potoków Stryszawka, Lachówka i Koszarawa.

Sucha Beskidzka

Wszystkie biorą swój początek przy suskim zamku, obok którego znajduje się duży parking (niestrzeżony).

Trasy nr 1 i 2 biegną głównie zboczami góry Jasień (521 m), trasy nr 3-5 zboczami Magurki (872 m), Surzynówki (810 m), Kiczory (905 m), Lachów Gronia (703 m) i Skupniówki (649 m) leżącymi w Paśmie Jałowieckim. Na południowych zboczach Magurki trasy suskie spotykają się z trasami wyznaczonymi przez sąsiednie gminy: Stryszawę i Zawoję i mającymi podobne oznakowania. Na trasach znajduje się wiele miejsc widokowych, z których najciekawsze to zapewne te z panoramą Babiej Góry i Pasma Polic.

Trasa nr 1: Jasień I (Mała Pętla) – kolor żółty

Od zamku asfaltową drogą w kierunku Zembrzyc. Po ok. 250 m, przed przejazdem kolejowym, skręt w lewo i dalej osiedlową drogą asfaltową w kierunku zbocza góry Jasień. Po ok. 150 m skręt w lewo o 90o i następnie leśną drogą zboczem Jasienia. Od tego miejsca rozpoczyna się podjazd. Na 1700 m trasy – rozwidlenie leśnych traktów, w tym miejscu rozdzielają się również trasy 1 i 2. Trasa 1 odbija w lewo i trawersując zboczem góry dociera do leśnego traktu, który prowadzi do kaplicy Konfederatów Barskich. Od tego miejsca, po kolejnym skręcie w lewo, trasa, miejscami dość stromo, prowadzi w dół aż do granicy lasu (3500 m). Dalej ulicą J. hr. Tarnowskiego i, po skręcie w lewo, ul. Zamkową do miejsca rozpoczęcia (4000 m).

Trasa nr 2: Jasień II (Duża Pętla) – kolor niebieski

Do 1700 m trasa 2 pokrywa się z trasą nr 1, od rozjazdu trasa biegnie dalej leśną drogą o kamiennej nawierzchni. Na ok. 2300 m mija dołem osiedle Bacowie, ponownie wjazd do lasu, kilka krótkich dość stromych podjazdów, jeden dłuższy zjazd. Trasa rowerowa biegnie teraz czerwonym szlakiem (z Zembrzyc do Krzeszowa), aż do osiedla Koźle, gdzie odbija i skręca w lewo (3800 m). Od tego miejsca zjazd do ul. Błądzonka (5500 m) i dalej w dół do ul. Batalionów Chłopskich, ul. J. hr. Tarnowskiego i ul. Zamkowej do miejsca rozpoczęcia (8400 m)

Trasa nr 3: Sucha – Magurka – Grzechynia – Sucha – kolor pomarańczowy

Od zamku ul. Zamkową do Rynku, przez skrzyżowanie i dalej ul. Kościelną w górę do kolejnego skrzyżowania – ul. Szpitalnej z ul. 3-Maja (950 m). Tą drugą, stromym podjazdem do rozwidlenia dróg osiedlowych (1450 m) i dalej, „Pod Modrzewiami”, cały czas dość ostro w górę do zabudowań osiedla Podksięże. Następnie pomiędzy zabudowaniami aż do miejsca (2900 m), w którym odbijamy z asfaltowej drogi osiedlowej, w lewo, na kamienistą leśną drogę, którą prowadzi również czerwony szlak turystyczny (Sucha – Zawoja). Na ok. 4300m ostry, stromy, 250 m podjazd. Trasa rowerowa prowadzi pod szczytem Magurki, omijając go z lewej strony podobnie jak znajdujące się na 5000 m zabudowania po dawnej leśniczówce. Na 6200 m po zjeździe pierwsze zabudowania Zawoi Przysłop, początek drogi osiedlowej. Na 6800 m rozwidlenie dróg, skręt w lewo i dalej polną drogą, łagodnym zjazdem do osiedla Bielasy (8300 m). Tam na rozjeździe w lewo do os. Polana i dalej asfaltową drogą w dół mijając kolejne osiedla Grzechyni. Na 8900 m, przed mostem na Skawie, w lewo i przez osiedla Za Wodą, Zarębki, Sumerówka do ul. Nad Skawą i dalej ul. Piłsudskiego do Rynku gdzie po skręcie w prawo dojeżdżamy do ul. Zamkowej i początku trasy.

Trasa nr 4: Sucha – Magurka – Zawoja Zakamień (klasztor) – kolor zielony

Trasa pokrywa się z trasą nr 3 aż do rozjazdu na 6800 m., po minięciu pierwszych zabudowań osiedla Zawoja – Przysłop. Na wspomnianym rozjeździe skręt w prawo i następnie zjazd w dół do drogi asfaltowej (7200 m.) gdzie skręcamy w lewo. Od tego miejsca napotykamy również oznakowania zawojskie a także oznakowania czarnego szlaku turystycznego. Po łagodnym zjeździe, mijając po prawej stronie elektownię wiatrową a po lewej cmentarz, pokonujemy krótki podjazd, skręcamy w prawo (ok.8100 m.) i drogą, przy której stoją kamienne kapliczki dojeżdżamy na plac przed klasztorem.

Trasa nr 5: Sucha – Magurka – Stryszawa – Sucha – kolor bordowy

Do dojazdu do drogi asfaltowej na Przysłopie (7200 m) trasa nr 5 pokrywa się z trasą nr 4. Od tego miejsca, po skręcie w prawo, asfaltową drogą gminną, po ok. 500 m dojeżdżamy do skrzyżowania (tu łaczą się trasy: suska ze stryszawską), na którym ponownie skręcamy w prawo i drogą powiatową po dłuższym zjeździe o kilki ostrych zakrętach osiągamy os. Huciska w Stryszawie. Następnie dalej asfaltową drogą w dół, przez skrzyżowanie w Stryszawie przy kościele (ok. 13.200 m) dojeżdżamy do asfaltowej drogi krajowej nr 946. Skręcamy w prawo i przez os. Role do Suchej, następnie ulicami Mickiewicza i Zamkową wracamy do początku trasy.