Biznes

Pociąg hybrydowy? Brzmi imponująco, dodajmy do tego, że w przeciągu kilku najbliższych lat takie pojazdy pojawią się na torach, niewykluczone, że i naszego regionu.

 Przewozy Regionalne i Fabryka Pojazdów Szynowych Cegielski podjęły współpracę przy budowie nowoczesnego pociągu spalinowo-elektrycznego o nazwie „Plus”. Projekt realizowany będzie przy Agencji Rozwoju Przemysłu, do której należą większościowe udziały w tych spółkach.
Przewozy Regionalne, Polski Tabor Szynowy oraz FPS Cegielski stworzyły konsorcjum, które skutecznie aplikowało o dofinansowanie projektu w ramach programu Innotabor Narodowego Centrum Badań i Rozwoju. Efektem tego będzie pojazd, swobodnie poruszający się po torach zarówno z elektryfikacją, jak i bez niej.
Nowy zespół trakcyjny ma mieć napęd spalinowo-elektryczny, zabierał będzie 370 pasażerów, a w jego wnętrzu ma znaleźć się wydzielona przestrzeń dla pasażerów z ograniczoną mobilnością oraz miejsca dla osób podróżujących z rowerami. Jak informuje portal „Rynek Kolejowy” - nowy pojazd będzie miał prędkość maksymalną 140 km/h dla napędu elektrycznego i 120 km/h dla napędu spalinowego.
Pojazd ma duże szanse by stać się hitem eksportowym, przypomnijmy, że problem braku elektryfikacji linii kolejowych nie dotyka jedynie Polski, a tylko w naszym kraju prawie 40 procent linii kolejowych pozbawionych jest sieci trakcyjnej.
Takie rozwiązanie pozwala na uniknięcie przepinania lokomotywy oraz przesiadek, co dotychczas znacznie wydłużało podróż. 
Projekt ma kosztować blisko 30 mln. zł. i  ma zostać sfinalizowany do końca 2019 roku.
W fazie projektów znajduje się również hybrydowa lokomotywa, która znalazłaby zastosowanie w przewozach dalekobieżnych. 

Autor: PW
Wizualizacja: Newag S.A.