oraz odpowiedź Sekretarza Stanu Andrzeja Bittela:
Szanowna Pani Marszałek,
w odpowiedzi na interpelację nr 37890 Posła na Sejm RP, Pana Przemysława Koperskiego, w sprawie braku odpowiedniego zabezpieczenia kolejowego na trasie Żywiec –
Warszawa, przedstawiam poniższe stanowisko.
Ad 1. Z jakiego powodu powyższa linia została zlikwidowana?
Ad 2. Czy w roku 2023 planowane jest przywrócenie linii kolejowej na trasie Warszawa
– Żywiec – Zwardoń w dotychczasowym lub nowym kształcie.\Na wstępie należy zaznaczyć, że nie możemy mówić w przedmiotowym przypadku
o likwidacji linii. Poruszana przez Pana Posła kwestia dotyczy braku możliwości realizacji\przez PKP Intercity S.A. w rocznym rozkładzie jazdy edycji 2022/23 (dalej: RRJ 2022/23)
bezpośredniego, weekendowego połączenia kolejowego miejscowości usytuowanych wzdłuż linii kolejowej nr 139 ze stolicą kraju, które w RRJ 2021/22 realizował pociąg IC
„Beskidy”.
Podczas prac nad konstrukcją RRJ 2022/23 obsługa Zwardonia i miejscowości na linii kolejowej nr 139 planowana była grupą wagonów bezpośrednich rel. Warszawa –
Zwardoń – Warszawa przełączanych w Katowicach z i do pociągu IC „Silesia”. Jednakże z uwagi na prace modernizacyjne, prowadzone przez zarządcę infrastruktury, w obrębie
węzła katowickiego oraz linii kolejowej nr 139 przetrasowanie przedmiotowego pociągu nie było możliwe. Jednocześnie wyjaśniam,że prace na węźle Czechowickim w ramach LOT-u C, realizowane są zgodnie z przyjętym harmonogramem rzeczowo- finansowym oraz przyznanymi zamknięciami. Z informacji przekazanych przez PKP PLK S.A. wynika, że otwarcie toru nr 501 linii kolejowej nr 139 na stacji Czechowice-Dziedzice (dawny szlak podg. Most Wisła – Czechowice-Dziedzice), tym samym przywrócenie ruchu pasażerskiego na ww. linii jest planowane w II kw. 2023 r., co jest związane zzakończeniem prac zasadniczych w zakresie realizowanej inwestycji (obecnie do wykonania są roboty torowe, jak również trakcyjne w rejonie dawnego podg. Most Wisła oraz głowicy zachodniej i wschodniej stacji Czechowice Dziedzice). Ponadto Spółka poinformowała, że wykonawca planując Ministerstwo Infrastruktury wykonanie prac w ramach kontraktu przeanalizował wszelkie warianty zmiany fazowania robót trakcyjnych, które według obecnego stanu projektowanego nie pozwalają zmienić kolejności robót z uwagi na późniejsze komplikacje w terminowej realizacji części stacyjnej.
Jednocześnie informuję, że wychodząc naprzeciw oczekiwaniom pasażerów z powiatu żywieckiego, uzgodnione zostało honorowanie biletów PKP Intercity S.A. w pociągach Kolei Śląskich na odcinku Katowice – Zwardoń w godzinach zbliżonych do pociągu IC Beskidy” (KŚ 94123 Katowice – Zwardoń, 94130 Zwardoń - Katowic).
Proszę o przyjęcie powyższych informacji.
Łączę wyrazy szacunku
z upoważnienia Ministra Infrastruktury
Andrzej Bittel
Sekretarz Stanu
w odpowiedzi na interpelację nr 37890 Posła na Sejm RP, Pana Przemysława Koperskiego, w sprawie braku odpowiedniego zabezpieczenia kolejowego na trasie Żywiec –
Warszawa, przedstawiam poniższe stanowisko.
Ad 1. Z jakiego powodu powyższa linia została zlikwidowana?
Ad 2. Czy w roku 2023 planowane jest przywrócenie linii kolejowej na trasie Warszawa
– Żywiec – Zwardoń w dotychczasowym lub nowym kształcie.\Na wstępie należy zaznaczyć, że nie możemy mówić w przedmiotowym przypadku
o likwidacji linii. Poruszana przez Pana Posła kwestia dotyczy braku możliwości realizacji\przez PKP Intercity S.A. w rocznym rozkładzie jazdy edycji 2022/23 (dalej: RRJ 2022/23)
bezpośredniego, weekendowego połączenia kolejowego miejscowości usytuowanych wzdłuż linii kolejowej nr 139 ze stolicą kraju, które w RRJ 2021/22 realizował pociąg IC
„Beskidy”.
Podczas prac nad konstrukcją RRJ 2022/23 obsługa Zwardonia i miejscowości na linii kolejowej nr 139 planowana była grupą wagonów bezpośrednich rel. Warszawa –
Zwardoń – Warszawa przełączanych w Katowicach z i do pociągu IC „Silesia”. Jednakże z uwagi na prace modernizacyjne, prowadzone przez zarządcę infrastruktury, w obrębie
węzła katowickiego oraz linii kolejowej nr 139 przetrasowanie przedmiotowego pociągu nie było możliwe. Jednocześnie wyjaśniam,że prace na węźle Czechowickim w ramach LOT-u C, realizowane są zgodnie z przyjętym harmonogramem rzeczowo- finansowym oraz przyznanymi zamknięciami. Z informacji przekazanych przez PKP PLK S.A. wynika, że otwarcie toru nr 501 linii kolejowej nr 139 na stacji Czechowice-Dziedzice (dawny szlak podg. Most Wisła – Czechowice-Dziedzice), tym samym przywrócenie ruchu pasażerskiego na ww. linii jest planowane w II kw. 2023 r., co jest związane zzakończeniem prac zasadniczych w zakresie realizowanej inwestycji (obecnie do wykonania są roboty torowe, jak również trakcyjne w rejonie dawnego podg. Most Wisła oraz głowicy zachodniej i wschodniej stacji Czechowice Dziedzice). Ponadto Spółka poinformowała, że wykonawca planując Ministerstwo Infrastruktury wykonanie prac w ramach kontraktu przeanalizował wszelkie warianty zmiany fazowania robót trakcyjnych, które według obecnego stanu projektowanego nie pozwalają zmienić kolejności robót z uwagi na późniejsze komplikacje w terminowej realizacji części stacyjnej.
Jednocześnie informuję, że wychodząc naprzeciw oczekiwaniom pasażerów z powiatu żywieckiego, uzgodnione zostało honorowanie biletów PKP Intercity S.A. w pociągach Kolei Śląskich na odcinku Katowice – Zwardoń w godzinach zbliżonych do pociągu IC Beskidy” (KŚ 94123 Katowice – Zwardoń, 94130 Zwardoń - Katowic).
Proszę o przyjęcie powyższych informacji.
Łączę wyrazy szacunku
z upoważnienia Ministra Infrastruktury
Andrzej Bittel
Sekretarz Stanu