Biznes

Podczas konferencji prasowej, która odbyła się w poniedziałek 9 sierpnia w województwie podlaskim premier Mateusz Morawiecki przedstawił Rządowy Program Budowy Dróg, który powstał w ramach "Polskiego Ładu". Program zawiera zapisy dotyczące m.in. realizacji budowy Beskidzkiej Drogi Integracyjnej S-52 pomiędzy Bielskiem-Białą i Krakowem oraz ukończenia trasy S-1.

8 tys. km nowoczesnych dróg w Polsce

Odpowiednia infrastruktura drogowa to jeden z głównych fundamentów szybkiego rozwoju. Premier  Morawiecki podczas poniedziałkowej konferencji podkreślił, że nowe drogi krajowe i lokalne to nie tylko lepszy komfort jazdy i wzrost bezpieczeństwa, ale także szansa na nowe inwestycje i miejsca pracy. Jednocześnie szef rządu zapowiedział realizację Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych 2030. Środki w ramach RPBDK pozwolą na dokończenie całej sieci autostrad i dróg ekspresowych w Polsce. Łącznie wszystkie planowane inwestycje drogowe obejmują ok. 8 tys. km nowoczesnych dróg w całym kraju!

Pokawałkowana do niedawna Polska, jest coraz lepiej zintegrowana. Po rozbiorach, po komunie, po III RP, dziś przyszedł czas, żeby każdy kawałek Polski ze sobą dobrze skomunikować – zaznaczył premier. – Uszczelniliśmy system finansów publicznych i wprowadziliśmy wielkie programy społeczne. A teraz pokazujemy wielki program infrastrukturalny, który spowoduje, że Polska będzie jednym z najlepiej skomunikowanych krajów w Europie. Dzięki temu będziemy mogli przyciągać inwestorów – dodał.

Premier zapowiedział nowy program

Rządowy Fundusz Rozwoju Dróg i Program budowy 100 obwodnic – to program, który zakłada zmianę jakości dróg w Polsce. Premier Morawiecki zaznaczył, że widoczne efekty przynosi także Rządowy Program Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023 - dzięki niemu, w ciągu ostatnich 5 lat, mapa drogowa w naszym kraju zwiększyła się o ponad 40 proc. Jest to jeden z argumentów za kontynuacją programu – premier Mateusz Morawiecki zapowiedział realizację Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych 2030.

– Ten program to blisko 300 mld zł – to program, który w głównej mierze opiera się o środki krajowe. Jesteśmy wdzięczni za środki europejskie, ale ponad 80 proc. to środki zapewnione przez system finansów publicznych państwa polskiego – podkreślił premier Morawiecki.
Co się zmieni w ramach kontynuacji RPBDK?

Głównym celem rządu jest dokończenie całej sieci autostrad i dróg ekspresowych w Polsce, czyli brakujących odcinków S10, S11, S12, S16, S74, przygranicznego odcinka A2, czy budowa Beskidzkiej Drogi Integracyjnej S52. Realizacja tego zadania ma zapewnić to, że wszystkie polskie regiony zostaną połączone siecią szybkich dróg.

Łączymy drogami nie tylko wielkie miasta, ale również miasta średnich wielkości. III RP o nich zapomniała. Dziś pokazujemy, że przyciąganie inwestorów będzie rzeczywistością, a wraz z tym tworzone będą nowe miejsca pracy. Polska jest jedna – powiedział szef rządu.

Rządowy Fundusz Rozwoju Dróg i Program budowy 100 obwodnic – inwestycje drogowe bliskie mieszkańcom

Budowa i remont dróg lokalnych, obwodnic i mostów, a także zwiększenie bezpieczeństwa pieszych – to główne cele zawarte w Rządowym Funduszu Rozwoju Dróg. Program to bardzo ważny element polepszania stanu dróg powiatowych i gminnych. Realizowane inwestycje to realne korzyści dla nas wszystkich – szybszy dojazd do pracy i powrót do domu, bezpieczniejsza droga do szkoły. Program zakłada dofinansowanie kilkunastu tysięcy dróg w całym kraju - zaznaczają przedstawiciele rządu.

Istotny wkład w polepszenie infrastruktury drogowej ma także Program budowy 100 obwodnic. W ramach programu w całej Polsce powstanie 100 zadań o łącznej długości ok. 820 km. Na realizację programu rząd przeznaczy ok. 28 mld zł.

Kancelaria Premiera przekazała, że prowadzone obecnie działania doprowadzą m.in. do ukończenia budowy autostrady A1 oraz drogi ekspresowej S-1 do 2023 roku.