Biznes
W Urzędzie Miejskim w Żywcu miało miejsce spotkanie dotyczące planów rozwoju kolei na Żywiecczyźnie, opracowywanych przez PKP Polskie Linie Kolejowe SA. Zaprezentowano koncepcję modernizacji linii nr 139 w kierunku Zwardonia z uwzględnieniem łącznicy kolejowej z linią nr 97 do centrum Żywca i dalej w kierunku Suchej Beskidzkiej.
Modernizacja linii w kierunku Zwardonia uwzględnia między innymi budowę drugiego toru Wilkowice - Żywiec - Węgierska Górka z prędkością maksymalną 160 km/h i przystankami Żywiec Łączki oraz Żywiec Browar.
W wariancie z łącznicą do linii nr 97 ma powstać nowy przystanek Żywiec Most i/lub zaplanowany wcześniej Żywiec os.700lecia/Park. Wiąże się to z budową całkowicie nowego mostu z peronem (przejazdem dla rowerów). W przypadku budowy łącznicy przejazd kolejowy na ul. Kopernika w Sporyszu można będzie poprowadzić pod torami, co wyeliminuje całkowicie utrudnienia, podobnie jak przejazd na ul. Objazdowej w Żywcu.
Zaletami tej koncepcji jest 4-krotne zwiększenie dostępności mieszkańców do kolei, ułatwiony dostęp do centrum miasta, obsługa połączeń regionalnych w kierunku Bielska/Katowic i Suchej/Krakowa, usprawnienie połączeń dalekobieżnych na Podhale i do Nowego Sącza, a wadami wysokie koszty i konieczność wyburzenia 5 budynków mieszkalnych.
Stacja Żywiec po modernizacji obsługiwałaby ruch regionalny w kierunku Zwardonia/Katowic/Krakowa oraz międzynarodowy na południe Europy.